Oct 30 2017

Konferensdag nummer två startade med en presentation av Lumene där Ola – Nordisk Marknadschef – och Jenny – Global PR Director – presenterade varumärket Lumene och nyheter. Ola började berätta om Lumenes historia och om hur de idag är marknadsledande i Finland med hela 30-35% inom makeup och ansiktsvård. Varumärket Lumene bygger på tre ben – nordiska bär (främst hjortron), den nordiska kvinnan (att hjälpa henne att bli bättre på skönhet) samt ljuset (drivkraften till mycket). Ola berättade också att Lumene tänker mycket kring vilken miljöpåverkan företag har och jobbar likt många andra med att minska sin påverkan. De jobbar bland annat med återvinning då de använder slaggprodukter ifrån annan produktion till sina produkter. Till exempel använder de sig av hjortronkärnor som blir över vid produktion av hjortronsylt och hjortronsnaps.

Det senaste året har Lumene gjort en rejäl resa och rebrandat hela varumärket genom att byta både förpackningar och uppdatera sina segmenteringar. De har till exempel hoppat sin ålderssegmentering som de tidigare hade på hudvården och jobbar nu istället efter fyra olika hudtillstånd:

  1. ”Quench” – Produkter för kunden som vill ha enkla men återfuktande produkter som fungerar. Hudvårdsserien heter Lähde och som prisexempel ligger en dagkräm på 199 kr.
  2. ”Glow” – Produkter för kunden som önskar en lystergivande hudvård som motverkar trött- och glåmighet. Valo heter serien och en dagkräm ligger på 249 kr.
  3. ”Defend” – En serie produkter som verkar skyddande mot yttre påverkan och som ger lyster. Sisu heter serien och en dagkräm ligger på 349 kr.
  4. ”Balance” – Produkter för kunden som ser hudvården som en sin stund på dagen. Ska vara balanserande för både hud och sinne. Harmonia heter serien och en dagkräm ligger på 379 kr.

Lumenes rebranding har gett resultat och märket syns allt mer i olika forum. I början av året fanns de hos 420 återförsäljare men har över 300 st har tillkommit under årets gång. När 2017 är över räknar Lumene att ha gjort en ökning på ca 35% bara i Sverige.

I januari lanseras en ny hudvårdsserie inspirerad av den finska kulturen med bastubad, tystnaden och att vara ett med naturen. Låt mig få presentera Lumene Harmonia. Det är en hudvårdsserie baserad på ritualer och innehåller sammanlagt 7 produkter – 4 för huden och 3 för kroppen. Samtliga produkter innehåller Sprängticka (Chaga) som är en svamp som bara växer på 1 av 5000 björkar. Sprängticka har ett Oracvärde (ett värde för hur mycket antioxidanter ett biologiskt prov innehåller) på 1100/gram jämfört med ett blåbär som har 24/gram. Produkterna är riktigt fina och jag längtar tills jag får testa rubbet!

 

Självklart hade Lumene även med sig sin fina julkalender som just nu säljs hos Åhlens för 799 kr (värde över 2000 kr). Ola skulle bara göra ett snabbt klädbyte medans Jenny tog över presentationen men kom snart tillbaka utklädd som tomte för att dela ut kalendrarna. Han är för rolig!

 

Sist ut att presentera på denna resa var Tommy – marknadsutvecklare på Skin Concept – som presenterade Dermalogica. Jag har inte testat något ifrån märket tidigare så jag var så pepp på denna presentation. Skin Concept har idag 300 kunder och 5 varumärken i sin portfölj – Jane Iredale, Cinq Mondes, BT Gear, Cirepil och Dermalogica. Tommy var alltså på plats för att prata om det sistnämnda.

Dermalogica grundades av Jane Wurwand 1986 och sedan 2015 är Unilever majoritetsägare till Dermalogica. Märket finns i 107 länder, på 20 000 hudvårdscenter, salonger och spa:n över världen. Här i Sverige hittar vi märket på diverse salonger samt hos Åhlens City, NK, Skincity och Kicks. Framåt våren hoppas Skin Concept på att kunna öppna en flaggskeppsbutik på Götgatan i Stockholm med både butik och flera behandlingsrum.

Varumärket är som Tommy beskrev det ett väldigt grått sådant – förpackningarna är enkla och gråa men återvinningsbara. Det är inte lyx och flärd men det är avancerade produkter för enkel användning. Det är fokus på resultat helt enkelt! Dermalogica har ett par olika hudvårdsserier  tex -> Ultra Calming för känslig hy, Shave för män, en kroppsserie och Age Smart som ska motverka de första tecknen på åldrande. De har även två serier för oren hy. I Sverige får en inte marknadsföra produkter för acne då det är en sjukdom som endast läkare får jobba med. Därför heter Dermalogicas serier Clean – som är en ungdomsserie för oren hy med finnar och blemmor – samt Medibac Clearing – för problemhy i vuxen ålder.

 

Tommy presenterade dessutom fyra av Dermalogicas senaste nyheter och eftersom vi fick med oss dessa hem (i en superfin necessär) så tänker jag att det blir ett eget inlägg framöver.

 

Efter Dermalogicas presentation delade jag, Malin, Hilde och Kajsa på en flaska Prosecco i hotellbaren innan vi gick vidare för lunch tillsammans med Daisy Beauty, Dermalogica och Lumene på en restaurang i närheten av hotellet. När vi ätit klart tog vi en taxi till närmaste Kiko där vi shoppade lite smått och gott innan vi tog oss vidare till Colosseum. Kommer jag någonsin att tröttna på denna vackra skapelse? Tror ej!

En taxi tillbaka till hotellet då flera hade bokade tider för hår och nagelfix. Själv tog jag en egen liten promenad runt hotellet i jakt efter en matbutik. Vårt 5-stjärniga hotell ”Ambassadors Hotel Palace” låg inte långt ifrån hotellet som jag och Rickard bodde på så jag kände igen mig i omgivningarna. Jag kände mig sådär ruskigt stolt över mig själv igen. Lilla jag, skiträdd för allt, spatserade omkring själv i Rom utan att vara det minsta rädd. Har aldrig känt mig mer hemma!

Kvällen avslutades på en äkta italiensk restaurang där knappt någon pratade engelska. Men maten var god och sällskapet var ännu bättre. En tidig kväll tillbaka på hotellet för min del för att packa inför hemfärden dagen efter. Det var helt ljuvligt att få några dagars avbrott i ett 26 grader varmt Rom mitt i oktober med en massa härliga människor. Så ljuvligt att jag varit låg i en vecka nu över att vara hemma igen.

Tusen tack till Kicki, Sam och Victor på Daisy Beauty för att jag fick följa med på denna fantastiska resa. Tack till Ardell, Apoteket, Lumene, Dermalogica och LYX Cosmetics för givande presentationer, generösa arbetsprover och för god mat. Det här gör vi snart om va? ♥