Nu så har jag äntligen fått tummen ur och gått igenom alla bilder ifrån förra helgens resa till Rom med Daisy Beauty och kan därmed börja skriva om resan. Jag har haft en mentalt jobbig vecka och har därför prioriterat jobb och sömn framför allt annat – speciellt bloggen. Men nu har jag försökt förlika mig med vardagen så nu börjar jag så smått att gå igenom bilder och material ifrån den senaste veckan.
Jag åkte som sagt ner till Rom tillsammans med Daisy Beauty, ett gäng med företag och en massa härliga skönhetskollegor för ett par dagar av sol och värme men framför allt presentationer och gemenskap. Vi var framme på hotellet runt 18.00 torsdagen den 19/10 och då var det snabbt upp på rummet (jag delade rum med Veckorevyns chefredaktör Terese Allert) och fräscha till sig innan jag och Malin följde med Apoteket till en supermysig restaurang som de bokat bord på. Eftersom det bara var jag och Malin som följde med så blev det en väldigt intim och mysig middag och det var så roligt att få lära känna Åsa och Winta från Apoteket lite mer samt frisören Jasmine som de hade med sig. Middagen var otroligt god – bland det bästa jag ätit i mitt liv och jag var snabb med att anteckna namnet på restaurangen inför framtida besök till Rom. Ja du ska inte tro att jag har blivit mätt på Rom än. Snarare tvärtom – jag vill tillbaka varenda vaken minut och har redan bestämt mig för att det är där jag vill tillbringa min tid som pensionär.
Fredagens konferensdag inleddes med att Kicki Norman presenterade sig själv och vad hon gjort innan starten av Daisy Beauty. Självklart fick vi även lyssna på historien om hur Daisy Beauty kom till och lite om hur de jobbar idag. Till sist pratade Kicki om 7 olika trender som vi ser inom skönhet just nu –
- Nya typer av produkter på marknaden så som essenser, arkmasker och cleansing balms
- Inkludering – allt fler företag blir mer inkluderande som t.ex. Melanin Boxes som är en prenumerationsbox med fokus på mångfald eller som Fenty Beauty som lanserade 40 nyanser på sin foundation
- Personlig skönhet blir allt vanligt och med personligt så menas att det numera går att sätta sitt namn på många produkter genom tex gravyr.
- Regnbågsliner är hett just nu. Kör på en rosa på övre vattenlinjen och en grön på undre och så vidare. Lek med färg.
- Mikrolugg är något vi ser mycket av just nu. Så kort lugg som möjligt är grejen.
- Rouge Noir är temat på läpparna i höst. Mörkt mörkt rött och lila. Gärna suddiga konturer och “operfekta” läppar.
- Boy Brows är den senaste trenden inom brynvärlden. Stora fluffiga bryn är målet.
Första företag ut att presentera var Ardell med Sofie, Arvid och Maria (aldrig träffat en sån sprudlande glad och fin människa som Maria!) ifrån J.Nordströms AB – Ardells svenska distributör. J.Nordströms AB grundandes 1985 av Arvids pappa som började distribuera Mavalas nagellack i Sverige. Då hette företaget Mavala Sverige AB men bytte så småningom namn när de kopplade fler märken till sig. Idag har de hand om 25 olika varumärken varav Ardell är ett.
Ardell grundades av makarna Arnold och Sydell Miller och ingår idag av American International Industries portfölj med varumärken. Ardell är det bästsäljande märket i världen och till och med i Sverige inom franssegmentet. Deras Whispies är så populära att många idag tror att lösögonfransar är synonymt med Whispies. Lite som när någon säger Lypsyl om alla världens läppbalsam oavsett märke. Hänger ni med? Nå väl. Ardell har idag 100 olika varianter av fransar och jobbar med både Remy hår samt syntetiskt hår. Några av deras nyheter är Faux Mink (syntetiskt hår 99 kr) som är en lätt och fin frans samt Flawless Tapered Luxe Lashes som är en mer exklusiv frans gjort av Remy hår (99 kr). Till årsskiftet kommer Ardell även med Magnetic Lashes som ju har varit på tapeten ett tag nu. Mona var inte sen med att fråga om en skulle fastna i säkerhetskontrollen på flygplatsen om en bar dessa fransar. Någon måste ju prova tänker jag!
En av de absolut roligaste nyheterna ifrån Ardell – i min mening – är att de lanserar makeup till våren. Småsurt med sån lång lanseringstid eftersom jag vill prova NU! Ardell Beauty kommer att bestå av läppstift, ögonpennor, ögonskuggor, mascaror och så vidare. Ett komplett sortiment går att se på deras amerikanska sida här. Mascarorna ska tydligen vara som ögonfransar på tub. Deras Whispies-mascara ska med andra ord ge dig fransar som ser ut som Whispiesfransar. Jag vill som sagt testa N U. Med vänlig hälsning otålig själ.
Efter Ardells presentation hade vi två timmars lunch där vi kunde göra vad vi ville. Jag, Malin, Hilde och Kajsa tog upp jakten på ett bra matställe och efter många om och men så hamnade vi på en bakgata där vi hittade en liten uteservering. Jag lyxade till det med ett glas Prosecco och till det skinka och buffalomozarella samt melon. Det var SÅ gott att jag fortfarande drömmer om den där tallriken.
Efter lunchen var det Apotekets tur att presentera nyheter ifrån Apoliva. Först pratade Åsa – Pr-ansvarig på Apoteket – lite om Apotekets jobb och om lite om de nya produkterna innan Winta – Toxiolog på Apoteket – tog över och pratade kemi. För min del var det tungt då många nya ord användes men absolut lärorikt. Visste ni till exempel att håret är negativt laddat? Och för att tvätta bort smuts och fett måste en använda tvålämnen – tensider – som är negativt laddade. Det vill säga att det redan negativt laddade håret blir ännu mer negativt vilket gör att håret blir torrt och frissigt. Därför ska vi alltid använda balsam (även korthåriga!) efter ett schampo då balsam innehåller neutraliserande ingredienser. Följden av produkter ska alltid vara -> schampo – inpackning – balsam.
Apoliva lanserar nu en helt ny serie för håret och jag tänker inte gå in på produkter så nämnvärt i detta inlägg då jag planerar att göra ett enskilt inlägg om produkterna framöver. Jag kan iallafall berätta att det lanseras ett gäng med stylingprodukter och tre olika hårvårdsserier. Mer info inom kort!
Sist ut för dagen var L.Y.X Cosmetics där säljaren Christa och ägaren Tina pratade om märket samt deras olika produkter. Inga direkta nyheter men mycket fokus på Lacqua som de lanserade i vintras. Lacqua som är ett nagellack bestående av i stort sett vatten och mineraler. Lacqua har en formula som oljar in nageln, anpassar sig efter varje nagelyta och som tas bort genom att en skalar bort lacket. Hållbarheten ska vara vara 5 dagar upp till 3 veckor. En förutsättning för långhållbarhet är ett grundligt förarbete. Lacken kommer i 36 nyanser, kostar 129 kr för 8ml och Åhlens har ensamrätt på produkterna i fysisk butik året ut.
Efter dagens presentationer hade vi ett par timmar till att göra vad vi ville innan vi avslutade dagen med en gemensam buffé på hotellet. Jag och Malin spatserade därför ut på en liten tur. Jag hade ett enda shoppingmål på resan och det var Sephora vid Spanska Trappan då jag läst att de hade Hourglass så vi började med att ta oss dit. Ska erkänna att jag var #stolttjej_87 när jag hittade från hotellet till Spanska Trappan utan karta. Därefter vandrade vi vidare till Fontana Di Trevi där vi kände oss trängda av ett ivrigt pensionärspar ifrån USA som tyckte att vi tog för lång tid på oss när vi fotade. Suck!
Det var heldag nummer ett i ett mastodont inlägg. Del två kommer imorgon ♥