♥ Det svenska hårvårdsmärket Maria Nila har nyligen lanserat doftljus i tre naturinspirerade dofter – Botanic Garden, Ember Myth samt Orchid Vetiver. Ljusen är en blandning av 100% vegetabiliska fetter från bland annat sojabönor, shea, raps och kokos och samtliga har en brinntid på 50 timmar.
- Ember Myth har en rik doft av vanilj, kanel, citrus samt muskotnöt. En lyxig och värmande doft.
- Doften Orchid Vetiver har sitt ursprung i orkidéer, jasmine, sandelträ, vanilj och gräsarten vetiver. Doftljuset har en mjuk, söt och rökig känsla.
- Botanic Garden har en doft som bygger på mjuk sandelträ, citron och fikonlöv som påminner om en härlig sommarkväll.
Ljusen kostar 249 kr/st och säljs bland annat hos Bangerhead*. Jag som älskar doftljus vill såklart testa vartenda ett men jag är nog allra mest nyfiken på Ember Myth.
♥ På tal om svenska hårvårdsmärken som breddar sitt utbud. Lernberger Stafsing har gått från hårvård till hudvård med sin senaste satsning. Lernberger Stafsings skönhetsrutin bygger på enkelhet – något dem kallar för Scandinavian Beauty – ett fåtal produkter (9 stycken närmare bestämt) som kombineras efter dina och din huds behov och gör din dagliga skönhetsrutin smartare och enklare. Finns i butik nu hos bland annat Kicks*.
♥ Och om Lernberg Stafsing går från hårvård till hudvård så gör Idun Minerals det motsatta. En helt ny kategori i IDUN Minerals sortiment har precis lanserats – Idun Minerals Hårvård*. Serien består av ett volymgivande och ett reparerande schampo och balsam, en fuktgivande hårinpackning samt en lugnande och återfuktande leave in-spray som kan användas i både hårbotten och längderna. Priserna ligger mellan 159-179 kr och jag är rätt nyfiken på produkterna. Jag var inbjuden till en spa-dag med Idun där produkterna skulle presenteras – och testas – men fick som vanligt tacka nej. Dessutom har de lanserat fler produkter till sin hudvård – bland annat en enzymepeeling och en olja.
♥ Lyko har tagit in ett nytt doftljusmärke – Country Candle* – i sitt redan enorma sortiment av doftljus. Tycker ni att burkarna påminner om Yankee Candle? Inte så konstigt då ägarna till Country Candle en gång startade Yankee Candle. Michael Kittredge II’s passion för doft och kvalitet började med ett projekt i källaren där han gjorde ett ljus av kritor till sin mamma. Framgångssagan var ett faktum, företaget växte och The Yankee Candle Company blev senare föregångaren för ljusindustrin. Efter att ha sålt Yankee Candle kände familjen att det var något som saknades på doftljusmarknaden. Strax innan jul 2009 startade de därför The Kringle Candle Company som numera är den ledande tillverkaren av högkvalitativa ljus. Företaget fortsätter att växa och 2017 introducerades Country Candle på marknaden. En del av dofterna känns snarlika Yankee Candle men det finns även ett par som sticker ut och ovan ser ni några av de dofter som jag är nyfiken på.
♥ Bianca Ingrosso kommer att lansera ett eget sminkmärke – CAIA Cosmetics. Märket kommer endast att säljas via egen hemsida och lansering sker nu på tisdag den 20 november. Enligt Bianca själv så kommer CAIA vara ett varumärke av högsta kvalitet och märket kommer att lansera produkter som Bianca själv saknat på marknaden. Paletten här ovan är den produkt som hittills har visats upp. Paletten i sig ser väldigt fin ut och jag gillar färgkombinationen i den. M e n. Är inte denna palett lite för lik inte bara ett utan två andra varumärken? Jag tänker tyvärr bara på KKW Beauty och Kylie Cosmetics när jag ser paletten.
♥ Sol De Janeiro har tagit världen med storm med bland annat sin Bum Bum Cream. Själv älskar jag det mesta jag har testat ifrån märket – inklusive den klassiska Bum-krämen. Deras kroppsmist gick varm här i somras och deras duschkräm finns i skrivande stund i duschen. Nu lanserar märket lite nytt. Den klassiska Bum Bum Cream har till julen kommit i en enorm burk om hela 500 ml. Den ”normala” burken ligger på 250 ml om jag minns rätt och så finns ännu mindre än det. I slutet på december lanserar de en ny hudkräm och denna gång för den känsliga och irriterade huden. Coco Cabana Cream beskrivs som en olja-i-vatten-gel-kräm (??) och ska vara en riktig djupt återfuktande kräm. Innehåller bland annat fermenterat socker och kokosolja. Doften? Ja söt kokos med en hint av latte – såklart. Vill testa NU! En annan nyhet är att de lanserat en badbomb med den klassiska doften av pistagenötter och varm vanilj. Jag älskar ju deras klassiska doft så den här vill jag hoppa i badet med direkt. Den har ännu inte lanserats men kommer att säljas på Sephora.se* inom kort hoppas jag.