Under oktober månad brukar Essie ha ett samarbete, likt många andra företag, med Cancerfondens rosa bandet-kampanj. Det här är det trettonde året i rad kampanjen genomförs med syfte att finansiera cancerforskning, sprida kunskap om cancerprevention och bröstcancer samt bedriva påverkansarbete. Istället för att lansera ett nytt lack i limited edition likt föregående år väljer Essie i år att lyfta fram några av sina mest populära i en rosa kollektion där 10 kr från varje sålt nagellack Cancerfondens rosa bandet-kampanj. Dessutom får man ett specialdesignat minilack i färgen watermelon om man köper ett essielack ur kollektionen. Följande 12 lack ingår i den rosa kollektionen –
- ballet slippers
- mademoiselle
- fiji
- sugar daddy
- spaghetti strap
- muchi, muchi
- romper room
- pink diamond
- bachelorette bash
- funny face
- status symbol
- cute as a button
Kampanjen är igång sen någon vecka tillbaka hos Kicks och Åhlens. Lacken kostar i vanlig ordning 129 kr. Vill man inte köpa sig ett rosa lack för att stötta cancerforskningen så går det minst lika bra att skänka en slant på Cancerfondens hemsida.