fashionink fashionink
  • KATEGORIER
  • Rabatter
  • Reklamlänkar
  • My faves
  • Om Fashionink.se
    • ARKIV
    • PR & Policy
    • Integritetspolicy
Kontakta mig
fashionink fashionink
FASHIONINK
  • KATEGORIER
  • Rabatter
  • Reklamlänkar
  • My faves
  • Om Fashionink.se
    • ARKIV
    • PR & Policy
    • Integritetspolicy
  • Event

Daisy Beauty Expo – Dag 1 Föreläsningar

  • Alexandra
  • 16/01/2017
  • No comments
Total
0
Shares
0
0
0

L´Oréal var först ut att föreläsa under fredagen och startade med att prata lite om företagets bakgrund, deras hållbarhetstänk och vad framtiden har att visa.

L´Oréal grundades 1909 av kemisten Eugéne Schuller och har idag ett, och endast ett, affärsområde och det är beauty. Koncernen som består av sammanlagt 32 varumärken strävar efter att vara företaget som kan leverera ”beauty for all”. L´Oréal finns idag i 140 länder, säljer 6,5 miljarder produkter om året och har med sina 12,5% marknadsandelar en omsättning på 25,3 miljarder euro om året. Av dessa miljarder går ca 794 miljarder euro tillbaka till forskning.

1979 lanserade L´Oréal Episkin som är en slags konsthud som de kan testa på och har sedan -89 haft en standard att testa på Episkin istället för på djur. Just nu håller de på att ta fram en episkin som motsvarar asiatisk hud som ett led i att få bort djurtester i Kina. För den intresserade finns det mer att läsa om Episkin här.

Huvudfokuset på föreläsningen var ändå företagets hållbarhetsarbete. L´Oréal vill vara ett företag som ständigt växer men som ändå värnar om miljön. År 2020 verkar vara ett målår för L´Oréal då exempelvis 100% av alla deras produkter ska ha ett socialt och/eller en miljömässig fördel. Mer om vad som ska uppnås till 2020 ser ni på bilden här ovanför. Läs gärna mer om L´Oréals hållbarhetsarbete här.

Därefter var det dags att presentera lite nyheter inom konsumentgrupperna Makeup, Hår och Hud. Vi börjar med makeup där det kommer en hel del spännande de kommande veckorna. På bilden ser ni tvåfasmascaran False Lash Superstar XFiber som är den första mascaran med en svart primer! Förutom mascaran så släpps även nya brynpennor, matta Color Riche läppstift, flytande läppstift med två olika finisher, en concealerpalett och två rougepaletter. Phu, jag hoppas jag fick med allt och om inte annat så kommer en närmre genomgång om nyheterna framöver.

Till håret hittar vi en helt ny hårvårdslinje – Botanicals Fresh Care – som består av fyra olika serier och där varje serie har en fokusingrediens. Kommer bland annat att säljas hos Ica Maxi. Radiance Remedy med geranium är för färgat och glanslöst hår, Strength Cure med coriander är till för skört hår, Rich Infusion består bland annat av Safflower Oil och är för torrt hår samt Smooth Ritual med camelina som är för ostyrigt och frissigt hår. Schampoflaskorna är förresten gjorda av 100% återvunnen och återvinningsbar PET.

Varje serie består av schampo (400 ml), balsam (200ml) och inpackning (200ml). Förutom basen finns även en treatmentprodukt (100 – 150 ml) i varje serie men dessa skiljer sig åt. Priserna ligger mellan 99-119 kr och jag är superpepp på att börja testa.

Går vi vidare mot hudvården så ser vi att L´Oréal nu släpper 3 nya rengöringar med olika varianter av lera – Pure Clay Gel Cleansers (89 kr/150 ml). Ni känner säkert till maskerna som släpptes förra året och nu kommer dessa alltså i rengöringsformat. Mer om dessa samt maskerna inom en snar framtid.

Rare Flowers är en helt ny rengöringsserie hos L´Oréal som kommer att ersätta all tidigare rengöring. Serien bygger på ros och jasmin extrakt och är anpassad för torr och känslig hy. Rejäla förpackningar måste jag säga och jag är givetvis nyfiken på fokusprodukten i serien som är en kräm som först blir till en olja och sen till mjölk. Jag älskar ju balms så jag är pepp!

Höjdpunkten för min del blev M. Picaut som jag sett fram emot så mycket. Jag har varit nyfiken på märket ett bra tag och äntligen ska jag få bekanta mig med produkterna. Mette som ligger bakom märket är för övrigt så jäkla härlig. Vimsig, pratglad, energisk och bara så jäkla cool. Här ovan ser vi det lilla men naggande goda (anar jag) sortimentet som nyligen fått tillskott av både en kroppsserie (som ska vara som en ansiktsbehandling för kroppen) samt en overnight mask. Alla produkter produceras för övrigt i Falun.

Huvudfokuset låg här på den helt nya nattmasken – Hydra Lagoon Overnight Mask – med bland annat extrakt ifrån halvädelstenen Malakit. Malakit ska vara rikt på koppar, skydda från fria radikaler och sägs även kunna stimulera kollagenproduktionen. Förutom Malakit hittar vi även avocadoolja, pentavin, hyaluronsyra och niacinamide i incilistan. Peppen!

Sist ut för dagen var Apoteket som bland annat presenterade en helt ny makeupserie för Apoliva. Serien består av 50 artiklar, lanseras i februari och har dessutom en del för veganer. Älskar förpackningarna. Mer info kommer!

Pär Svanberg var även på plats med Apoteket och försökte reda ut begreppet Mikroplaster som är på tapeten nu. I allafall inom skönhetsbranschen vilket är lite lustigt då kosmetika uppskattas stå för 0,1% av de mikroplaster som når haven. De största bovarna för mikroplaster är bildäck och målarfärg men det är det ingen som snackar om. Skulle bildäckstillverkarna minska plasterna i däcken med 1% så skulle dem minska mikroplasterna i naturen med 10 gånger MER än om kosmetikan skulle ta bort alla mikroplaster. It´s a man´s world eller?

LYX Cosmetics (svenskt märke) var även på plats och föreläste men jag fick inte några bilder på det. De lanserar nu Lacqua som är ett nagellack bestående av i stort sett vatten och mineraler. Lacqua har en formula som oljar in nageln, anpassar sig efter varje nagelyta och som tas bort genom att en skalar bort lacket. Fiffigt! Hållbarheten ska vara vara 5 dagar upp till 3 veckor. En förutsättning för långhållbarhet är ett grundligt förarbete. Lacken kommer i 36 nyanser om jag minns rätt och kostar 129 kr för 8ml. Kombinerat under- och överlack ska givetvis användas till och även detta kostar 129 kr för 8ml. Åhlens har ensamrätt så kolla in där!

Bilder från själva mässan kommer imorgon ♥

 

2+
Relaterade ämnen
  • 2017
  • daisy beauty
  • daisy beauty expo
  • dbexpo17
Previous Article
  • Aktuellt i Butik & Online
  • Nyheter
  • Pressutskick
  • Skönhet

Elemis Superfood Facial Oil

  • Alexandra
  • 15/01/2017
View Post
Next Article
  • Aktuellt i Butik & Online
  • Nyheter
  • Pressutskick
  • Skönhet

Depend – Spring 2017

  • Alexandra
  • 17/01/2017
View Post
Du kanske också är intresserad av:
/skin regimen/lx
View Post
  • Event
  • Nyheter
  • Skönhet

/skin regimen/ relaunch event

  • Alexandra
  • 17/09/2024
View Post
  • Event
  • Skönhet

Daisy Beauty Expo 2023

  • Alexandra
  • 22/03/2023
View Post
  • Ur arkivet
  • Event

Daisy Beauty Expo 2020

  • Alexandra
  • 02/02/2020

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

FASHIONINK.SE

Input your search keywords and press Enter.

We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid aktiverad
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieVaraktighetBeskrivning
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
SPARA OCH ACCEPTERA